STATISTICI
Deși fenomenul violenței în școala se află de multă vreme în atenția autorităților și cercetătorilor, demersuri investigative care să vizeze cu precădere fenomenul de bullying, au fost realizate doar punctual, puține dintre acestea analizând fenomenul la nivel național.
Care este situația bullyingului în școlile din România?
În cursul anului 2016, Salvați Copiii România a lansat primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești, în vederea unei mai bune înțelegeri a motivelor care stau la baza acestor comportamente de violență între copii şi a dimensiunii acestui fenomen în contextul educațional din România.


La finalul anului școlar 2021 – 2022, Salvați Copiii a derulat o consultare cu elevii, reluând analiza principalelor aspecte expuse de copii.
Comparând rezultatele din 2016 cu cele din 2022, se constată că există o mai bună înțelegere a conceptului de bullying. Copiii identifică în mod corect caracteristicile (repetabilitatea, dezechilibrul de putere, excluziunea socială), dar totodată percep și extinderea fenomenului
- Îngrijorătoare este evoluția procentului elevilor care spun că au fost victime ale bullyingului (de la 29% în 2016 la 49% în 2022)
- 81% dintre elevi, comparativ cu 73% in 2016, afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață. 28% dintre respondenți afirmă că, în unitatea lor de învățământ, au asistat cu frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații.
- Rețelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asistă frecvent la situații de bullying – 79% dintre copii afirmă că au asistat la astfel de situații, 45% spun că astfel de situatii au o frecvența ridicată.
- Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziția de autor al actelor de bullying, în creștere față de rezultatele studiului din 2016.”
Cazuri izolate sau un adevărat fenomen?
Cât de frecvente sunt aceste forme de bullying în școlile din România? Potrivit cercetării «Bullying-ul în rândul copiilor. Studiu Sociologic la nivel național», realizat de Organizația Salvați Copiii în anul 2016, s-au constatat următoarele:
- În ceea ce privește excluderea din grup, 31% din copii au declarat că au fost în mod frecvent excluși din activitățile de grup din cadrul școlii și 23% au fost amenințați cu excluderea din grup;
- 24% din copii au raportat că au fost în mod constant umiliți în fața altor copii și 37% au fost victime ale zvonurilor negative împrăștiate în comunitatea școlară;
- Din categoria bullyingului fizic, 13% din copii au avut bunurile personale distruse de alții și 30% au fost loviți în mod repetat de alți elevi la școală. De asemenea, 78% din toți elevii au raportat că au asistat la cel puțin o situație de bullying în școala lor;
- 68% din copiii români au confirmat că bullyingul cibernetic are loc pe rețelele sociale.




